pátek 10. února 2017

CO SI DNESKA DÁME?

Tak co budeme dneska jíst? A z čeho?




Jakmile jednou začnete vařit, ba dokonce se snažit o něco jako vyrovnaný jídelníček, bez přípravy to nepůjde. Ať už vaříte každý den, nebo dvakrát do týdne nakrabičkujete dopředu, musíte mít zásoby.
Je fajn nakoupit si každý den čerstvě, ale buďme upřímní: kdo to stíhá? Pokud chodíte do práce na osm až deset hodin, staráte se o domácnost a chcete si ještě odcvičit, každodenní bloumání po trzích moc reálné není.

Co tedy mít doma?
Záleží na tom, jestli vyznáváte nějaký určitý styl stravování, ale bavme se teď o všežravcích, což lidé jsou. A o takových všežravcích, kteří si nevyrábějí vlastní jogurty, sýry, ba dokonce ani vlastní těstoviny a chleba upečou jednou za čas. Jo a mají taky jiné členy domácnosti, kteří nehodlají jíst ortodoxně zdravě.


Co tedy najdete ve špajzu u mě?
Různé obiloviny: vločky ovesné i rýžové nebo jáhlové, jáhly, bulgur, kuskus, těstoviny různých tvarů a občas i druhů, kaše (nejčastěji Nomina - všechny krom pohankové, já tu pohanku fakt nemusím), rýži různých typů, polentu.
Na oslazení hnědý cukr, med, javorový sirup. A taky třeba džemy s vysokým podílem ovoce a sníženým obsahem cukru. Nebo povidla! A ořechová másla různých typů. Včetně výjimečné "prasárničky" (ale o tu se vždycky postará zbytek domácnosti dřív, než se k ní dostanu). Ano, sladím. A ne, nepoužívám sladidla, ani ta "přírodní".
Rybičky několika typů: sardinky ve vodě, sardinky pikantní, ančovičky, losos v tomatě i ve vodě i v oleji, tuňák ve vodě i v oleji, makrela či sleď a tak podobně.
Fazole, cizrna a ostatní v plechovkách, ideálně ty vakuované, ale sním bez problémů i fazole v různých omáčkách. Ano, dá se to přežít! Ještě pořád jsem tady. A taky luštěniny sušené: různé typy čočky, směs luštěnin na polévku a podobně. Krom čočky ovšem dávám přednost vakuovaným, je to zkrátka rychlejší. A nenajdete u mě sóju ani výrobky z ní. Sója je silný alergen a já na ni alergická jsem. Pokud ji snášíte, doporučuju dávat přednost výrobkům fermentovaným.
Fazolky, hrášek, kukuřice, chřest, cibulky, okurky, řepa, zelí a tak dále - v nálevech i vakuované.
Odtud je krok k lednici a polici s ovocem a zeleninou: a tam je cokoli, co se zrovna nabízí. Vážně cokoli. S výjimkou kiwi, na které jsem alergická. Je tu všelijaká kořenová zelenina celý rok, jsou tu rajčata, okurky, cukety, lilky, fenykl, čekanka, různé saláty, různé tykve, no co vás napadne. A to samé v ovoci. Vždy s ohledem na roční dobu. A taky v mrazáku. Mražené bobulovité ovoce je skvělý vynález!
A když už jsme v té lednici, tak pokračuje zásoba vajec samozřejmě, bílé a řecké jogurty, sem tam nějaký ochucený, tvaroh polotučný, sýry tvrdé i žervé, cottage, zakysaná smetana i smetana na vaření (10 % na chuť super, přitom to není žádná tuková bomba, která by se nedala jednou za čas do receptu zvládnout). Šunka s vysokým podílem masa a občas masné párky pro muže :-) A samozřejmě maso: hovězí, libové vepřové, krůtí, kachní (bez kůže naprosto v pohodě), kuřecí, ryby všech možných typů.
Nechybí tu mléko do ranních kaší. Sem tam i třeba kokosové nebo mandlové na chuť - ale pozor, tam chybí bílkoviny, je jich tam minimum.
Oleje jsou tu řepkové na tepelnou kuchyni, olivový na studenou, sem tam kokosový. A taky máslo. Ano, pravé máslo. Ne, margarin mi do domu nesmí.
Ochucovadla většinou zastanou (kromě dál zmíněného koření) především rajčata v plechovce, rajčatové pyré, kvalitní kečup (čím míň složek, tím lépe), hořčice různých typů.
No a pochopitelně nejrůznější koření, bylinky, čaje, káva, a taky kakao a čokoláda. Ta na jídlo (tmavá, zásadně) a taky občas na pití.

Jsem zastáncem spíš původních potravin. Takže u mě nenajdete moc náhražky, a to ani šmakouna nebo třeba robi maso. Ale nikomu je neberu, jsou to dobré zdroje bílkovin. A rozhodně u mě nikdy nenajdete houby! Zato se tu najde nějaké dobré víno :-)
A z toho se pak skládá a kombinuje. Někdy večer na druhý den, někdy v neděli ve velkém. A někdy se to prostě nestihne. Jsem jenom člověk a mým cílem je život prožít, nikoli proplánovat v nepropustném sevření tabulek a pouček a výpočtů a rozpisů na gramy.
Ale zajímá mě, co v té špajzce najdu u vás!




Žádné komentáře:

Okomentovat